Zpětná vazba
se týká dvou lidí. Příjemce při ní dostane informace, které může využít pro svůj další rozvoj.
Proč je dobré dávat zpětnou vazbu:
- explicitně vyjasní názory a postoje toho, kdo zpětnou vazbu podává (pro a proti),
- příjemci pomáhá získat pohled zvenčí na svůj výkon či jednání a udržet jeho správný směr, popř. jej korigovat správným směrem (zkreslený pohled na sebe může být zapříčiněn našimi vlastními obranami či snahou udržet si svou důstojnost a sebevědomí).
- týmu pomáhá budovat otevřenou atmosféru důvěry, která pomáhá k dosažení cílů.
Jak ji dávat
- Na vyžádání je nejúčinnější - pokud o ni dotyčný člověk sám stojí a vyžaduje ji. Můžete si ale také zavést určitý model pravidelného dávání zpětné vazby – například po výpravě, po táboře atp.
- Správný čas a místo - soukromí – bud osobní setkání, nebo lze v oddíle i určitým způsobem formalizovat – například vytvořením dotazníčku. Vyplněnou ZV pošle dávající mailem přijímajícímu.
- Popis skutečnosti, ne hodnocení: Popisujte, co člověk řekl nebo udělal, ale nehodnoťte, zda je to správné či špatné. Nenálepkujte člověka, nehodnoťte jeho vlastnosti.
- Konkrétně, ne obecně - popisujte, co jste skutečně viděli v konkrétní situaci, nesnažte se zobecňovat své poznatky.
- Úplnost, poctivost - zahrňte veškeré své reakce na chování druhého, včetně toho, jak jste se v danou chvíli cítili.
- Vyrovnanost ZP - nesoustřeďujte se ve svém popisu pouze na to, co způsobilo obtíže. V každém jednání jsou obvykle přítomny pozitivní i negativní aspekty.
Jak ji přijímat
- Aktivně naslouchat/číst
- Ubezpečit se, že správně rozumím - užitím otevřených otázek je dobré přezkoumat informace, které nejsou dostatečně zřetelné nebo jednoznačné. Je možné se ptát na další příklady podobného jednání.
- Neobhajovat se - je snadné, ale obvykle ne užitečné začít vysvětlovat, proč jsi určitou věc udělal/a právě takovým způsobem.
- Nechat si právo vyhodnocení - je třeba si nechat dostatek času k promyšlení informací a kriticky zhodnotit, zda je pro tebe důležité měnit některé rysy svého chování.
- Poděkovat - upřímně a správně podaná zpětná vazba je pro vás užitečným darem, za který je správné poděkovat, i když v něm třeba převládla negativa
Zpětná vazba je dvoustranná – vždy je dávající a přijímající. Doporučujeme nekombinovat v jeden moment tyto role.
Zpětná vazba je mezi dvěma osobami – dávající a přijímající. Doporučujeme nekombinovat v jeden moment tyto role, dohodnout si dopředu kdo komu ji dává, optimálně si ji vyžádat.
Reflexe
je ohlédnutí se za danou aktivitou nebo situací, je proces, který nám pomáhá vytěžit a zpracovat naše zkušenosti získané během aktivity. Lze provést sám za sebe nebo v týmu.
Zahrnuje zhodnocení/ohlédnutí se v těchto oblastech
Program
- příprava programu
- jak program fungoval na místě
- byly dosaženy cíle, které jsme si vytkli
Logistika
- celková přípravy
- strava
- lokalita a ubytování
- další materiální zajištění
Komunikace s účastníky a rodiči
- Propagace akce, dostatek informací
- Zpětné vazby od dětí a rodičů
- Zhodnocení zdravotní stránky a výchovné (problematické děti)
- Komunikace po akci
Komunikace a spolupráce uvnitř týmu
- Komunikace při přípravě akce
- Komunikace a spolupráce na akci
- Finance, rozpočet
- Obecně – co fungovalo, co nefungovalo, co příště změnit