Jak na web?

Web je dnes naprosto základní vizitkou pro vaší organizaci a velmi důležitým komunikačním nástrojem. Ať už děláte web pro vaši oblast, osadu, klub, nebo oddíl, každý z těchto webů by měl splňovat určitá kritéria.

Lukáš „Turbo“ Lejsek se nejen stará o propagaci ČTU, ale zároveň se marketingem a webovými stránkami živí. Již od svých 13ti let se pohybuje ve světě webových stránek, ještě než se dostal do světa online reklamy, pohyboval se ve světě té offline - jako grafik. Poslední tři roky pracoval v mediální agentuře, kde vedl produktové oddělení specializovaného ziskového marketingu. V současné chvíli se jako projektový manager podílí na tvorbě e-shopů pro největší hráče na českém trhu v oblasti e-commerce. Ve volném čase si stále rád zakóduje :) 

Co by měl splňovat každý dobrý web?

  • Doménu volte co nejkratší, nejsrozumitelnější a co nejlépe zapamatovatelnou. nejlepsitabornickyklubzceskerepubliky.cz zní možná skvěle, ale pravděpodobnost, že si někdo tuto doménu zapamatuje (a ještě jí napíše správně) je velmi malá. Pokud to půjde, doporučujeme se vyhnout i pomlčkám. 
  • Hlavní sdělení - každý návštěvník by hned na první dobrou měl zjistit, na jakém webu se nachází a co přesně na webu najde. 
  • Jednoduchý a čistý design. Nesnažte se svůj web přeplácat. Hodně lidí má tendenci zaplnit web "efektními" animacemi, celý web se ideálně pohybuje. Z mnoha let zkušeností mohu potvrdit, že nejlépe fungují jednoduché a hlavně přehledné weby. Efekty jsou zajímavé, ale pro spoustu lidí mohou působit rušivě, nepřečtou si díky nim hlavní sdělení. 
  • Rychlé načítání - stránka se musí načíst do cca 2 vteřin. Pokud se tak nestane, návštěvník z webu odchází a pravděpodobně už nepřijde. Rychlost web můžete změřit například pomocí tohoto nástroje Google Page Speed.
  • Responzivní zobrazení - pokud nevíte co to je, jde o použitelnost webových stránek jak na počítači, tak na mobilu i tabletu. V dnešní době více jak 50% uživatelů přichází z těchto zařízení a proto je na ně třeba myslet a přizpůsobit web i pro ně. 
  • Zabezpečení - SSL certifikát (nebo-li https://) je dnes povinnou součástí webu. Pokud certifikát na webu mít nebudete, pravděpodobně ho mnohé prohlížeče ani nedovolí navštívit. 
  • SEO - co přesně SEO znamená naleznete například zde. Jde převážně o správně vyplněné titulky webu a základní meta tagy. Ale nezapomeňte u Vašeho webu vytvořit sitemapu a následně ji zaslat do Google Search Console.

Další tipy, na které nezapomenout a které vám mohou pomoci.

  • Využijte pro svůj web redakční systém - budete mít mnohem jednodušší správu celého webu. Nejsnadnějším řešením je využití našich šablon.
  • Nasaďte si na web Google Analytics - zjistíte co vaše návštěvníky zajímá, na jaké stránky chodí. V případě, že chcete využívat placenou reklamu, poskytnou vám Analytics cenná data.
  • Automatické zálohy - zjistěte si u svého provozovatele hostingu, jak u něj fungují zálohy. Doporučujeme zálohy alespoň jedenkrát týdně, ale samozřejmě čím častěji, tím lépe. 
  • Obrázky - prokládejte dlouhé texty obrázky. Pokud chcete návštěvníkům sdělit větší množství informací, proložte ho obrázky (co 200 slov dejte jeden obrázek). Návštěvníkům se bude text lépe číst a neodradí je tak snadno jeho délka.

Co by mělo být na webu mého oddílu, klubu, nebo osady?

  • Kontaktní údaje - kontaktní údaje jsou základ. Vždy doporučujeme umístit hlavní kontakty i s fotkou, zvýšíte tím důvěryhodnost. Ideálně na web umístěte i kontaktní formulář, aby vás návštěvníci mohli ihned kontaktovat. 
  • Co vše děláte - shrňte těm, kteří vás neznají vaší činnost. Představte se, řekněte, jak často se scházíte a jaké všechny akce pořádáte. Dobré je určitě přidat i informaci o místech, kde se vaše akce pořádají (klubovny, základny, tábořiště) včetně jejich umístění. 
  • Fotky - fotografie jsou základním kamenem naší propagace. Doporučujeme fotky umístit přímo na váš web a neodvádět návštěvníky na služby třetích stran (například rajce.net, Google Drive apod.). Tito návštěvníci se na vaše stránky pravděpodobně už nevrátí. Navíc přicházíte o cenné návštěvníky z vyhledávačů obrázků (např. images.google.com). 
  • Seznam akcí - kdy a kam pojedete je pro vaše členy velmi důležité, proto nejbližší akce umístěte ihned na úvodní stránku. Na detail akce pak přidejte veškeré další informace. 
  • Informace o partnerech - pokud získáváte finance například od vašeho města nebo kraje prostřednictvím dotací, musíte umístit jejich logo na váš web. Pro toto vždy volte hlavní stranu webu. Stejně tak byste na úvodní stranu webu měli umístit i informaci o tom, že jste členy ČTU.
  • Další podsekce - další podsekce jsou již čistě na vás. Ať to bude cokoliv, půjde pravděpodobně o méně navštěvované stránky (většinu vašich návštěvníků bude zajímat co děláte, kdy to děláte, jak to vypadalo dle fotek na minulých akcích a kam se mohou ozvat). Určitě bude super, když budete mít na stránce desetistránkový popis historie vaší organizace, ale smiřte se s faktem, že si to přečte opravdu jen pár nadšenců a velká část návštěvníků stránku možná otevře, ale po chvilce zase zavře (proto podobné stránky doplňujte vždy až po spuštění webu). 

Co by mělo být na webu oblasti?

  • Kontaktní údaje - toto je stejné pro jakýkoliv web. Kontakty jsou nesmírně důležité. 
  • Seznam oddílů/klubů - informujte návštěvníky, jaké oddíly pod vaší oblast spadají. Přidejte k nim i základní kontaktní informace a proklik na jejich web. 
  • Informace o partnerech - zde platí to stejné jako u webů pro oddíly.
  • Základny - nabízíte Základny pro veřejnost? Dejte sem jejich seznam s možností jejich pronájmu. 
  • Fotky - zde opět platí to samé jako u webů. Fotky dělají propagaci a fotky ukazují to, jak skvělou a záslužnou činnost vaše oblast dělá.
  • Seznam akcí - shrňte na vašem webu všechny akce vašich oddílů i celé vaší oblasti. Ideálně vždy s proklikem na web dané akce nebo dané organizace. 
  • Další podsekce - další podsekce jsou opět již čistě ve vaší režii a platí zde to samé jako u podsekcí u oddílů. Spoustu oblastí využívá aktualit. Aktuality jsou skvělé, ale myslete na to, zda-li budete mít prostor aktuality pravidelně přidávat. Je lepší vyčlenit místo na homepage vašeho webu, kam umístíte krátký vzkaz, než mít sekci aktuality, kde jste poslední příspěvek přidali před 8 lety. 

Jak dostat web do vyhledávání? 

Pokud si vytvoříte nový web, není bohužel samozřejmé, že se objeví v nejpoužívanějších vyhledávačích a katalozích - nyní mám na mysli ty dva nejpoužívanější v ČR - Google a Seznam. Pokud chcete být k nalezení, musíte pro to něco udělat. A já vám poradím jak. 

Seznam

Přidání do katalogu Seznam.cz je velmi snadné - stačí přejít na tuto stránku a váš web do katalogu přidat. Během několika dní bude váš web dohledatelný. 

Google

Ač by mohlo být očekávatelné, že u Google bude přidání stránky stejně snadné jako u Seznamu, bohužel tomu tak není. Jednou z možností je čekat, až si vás všimnou "boti", ale toto nedoporučujeme. Může to trvat velmi dlouho (i několik měsíců). V opačném případě musíte Google trochu pomoci. Učiníte tak díky Google Search Console. V první řadě bude nutné přihlásit se přes Váš Google účet (doporučujeme využít například ten, který využíváte pro Google Analytics, pokud je využíváte, usnadníte si tím hodně práce). Následně je třeba přidat novou službu (váš web) a následně ho ověřit. Ověření provedete tak, že ke své doméně do DNS záznamů vložíte vygenerovaný TXT záznam. Jak na to vám poradí i tento dobře zpracovaný článek. Jakmile web ověříte, začne ho Google indexovat a během několika dní se objevíte ve vyhledávači. Pokud budete chtít indexování o něco urychlit, můžete ještě nahrát sitemapu Vašeho webu, ale pro to už je třeba, aby ji Váš web podporoval (v případě Wordpress webu je třeba využít externí pluginy např. tento). Pokud byste měli jakýkoliv problém, nebojte se nám ozvat na propagace@tabornici.cz.

Závěrem

Web si v dnešní době vytvoříte velmi snadno. V dnešní době existují desítky nástrojů a redakčních systémů, kde si web může udělat téměř každý, mnohdy i bez znalostí programování nebo kódování. Ať už využijete naše šablony, nebo se rozhodnete pro vytvoření vlastního webu na svém řešení, myslete zejména na to, že méně je někdy více. Pro začátek si vytvořte jednoduchý web, který bude mít několik málo podsekcí a ty případně dále rozšiřujte, nebo přidávejte nové. Připravit kvalitní obsah trvá dlouho a pokud si toho na začátek naložíte příliš mnoho, prodlouží se vám taková tvorba webu (a nebo ho nedokončíte nikdy, protože vám to nebude připadat stále 100% - zde vám něco prozradím - žádný profesionální web se nepouští, když je stoprocentní - spouští se, když je devadesátiprocentní a těch deset procent se dodělá po spuštění a na základě zpětné vazby prvních návštěvníků). Dělejte to stejně.