Jak na elektronický podpis

Datovou schránku má každý pobočný spolek zřízen ze zákona. Posíláme jí zprávy úřadům a platí, že připojené dokumenty nemusí být podepsány, neboť poslání datovou schránkou vytváří fikci, že je dokument podepsán statutárním zástupcem.

Datová schránka je vlastně kanál, státem ověřený (přístupové údaje do datovky přijdou statutárovi do vlastních rukou), kterým lze poslat dokument. Celá zpráva je opatřena časovým razítkem a má v sobě "zabalený" přiložený dokument. Díky datovce se zaručuje doručení a navíc doručení neporušeného obsahu.

Elektronický podpis (neboli kvalifikovaný certifikát) je podpis, který se přímo vloží do konkrétního dokumentu. Tento dokument pak lze poslat i jinými kanály než datovou schránkou, například e-mailem. Od poslední novely příslušného zákona tento podpis platí také jako úředně ověřený podpis (viz e-legalizace). Elektronický pdopsi zaručuje neporušený obsah. Doručení již záleží na kanálu, který použiješ - pokud datovku, pak je zaručeno i doručení.

Elektronický podpis se tak může hodit v případech, kdy 

  • úkon vyžaduje úředně ověřený podpis
  • posíláte na ústředí vyúčtování akcí
  • podepisujete za klub smlouvy
  • podepisujete žádosti o granty a dotace na kraje, obce apod.

Jak získat zaručený elektronický podpis

Žádost o vystavení kvalifikovaného certifikátu (přezdívaného jako elektronický podpis) naleznete na internetových stránkách certifikačních autorit.

  • PostSignum QCA (služba České pošty, s. p.).
  • První certifikační autorita, a. s.
  • eIdentity, a. s.

Žádost musíte vyplnit elektronicky a poté se dostavit na kontaktní místo příslušné autority (u PostSignum jsou to Czechpointy na všech poštách). Na kontaktním místě úředníci ověří totožnost a pravdivost uvedených údajů. Podpis je třeba obnovovat, po roce, nebo 3 letech - to už lze udělat elektronicky. Cena za 1 certifikát se pohybuje v řádech sto korun.

Tipy

  • lze si objednat i mobilní certifikační autoritu, která přijede přímo k vám (ale něco to stojí:-()
  • certifikát si můžeš nainstalovat na svůj počítač, či pořídit USB token nebo čipovou kartu - pak budeš moci podepisovat i na jiných zařízeních, 
  • pokud máš e-občanku, pak dokonce nemusíš na kontaktní místo a vše může provést online - čti více zde
  • pozor! jako statutár podepisuješ jménem spolku - smlouvu s certifikační autoritou a žádost o vystavení kvalifikovaného certifikátu činí spolek - tedy právnická osoba, nikoliv ty jako fyzická osoba