Komunikace s rodiči

Komunikační tipy

  1. Vytvořte si s oddílovou radou (či jakkoliv nazýváte „řídící jádro“ oddílu) komunikační strategii.
  2.  Informace posílejte domluveným způsobem (e-mailovou konferencí, vyvěšením na stránky apod.).
  3. Určete jednoho člověka, který má akci na povel a který přijímá omluvy a odpovídá na dotazy.
  4. Využijte aplikace typu doodle, google formuláře, kam rodiče přehledně zaznamenají účast dětí nebo je přihlašují.
  5. Vše co nejvíce zjednodušte a zpřehledněte.
  6. Trvejte na vytvořeném systému.
  7. Starší děti již můžete zařadit do komunikace napřímo (pozor na věková pravidla elektronických nástrojů)

Novinka v TaborISu, kterou připravujeme od příštího roku

hromadná e-mailová komunikace

O čem rodiče členů informovat

Nezbytné minimum:

  • konání a rušení družinových a oddílových schůzek, akcí, výprav a táborů
  • organizační záležitosti – přihlášky, členské příspěvky,...

Nadstandard:

  • fotky a informace z akcí a schůzek
  • přehledy doporučeného vybavení
  • nabídka / burza použitého vybavení 
  • informace o dalších aktivitách mimo oddíl (kurzy, oblastní a celotábornické akce, Porta, Brána...)

Jaký komunikační nástroj použít

  • osobní komunikace - Přímá domluva s rodiči nebo se staršími členy je vždy nejrychlejší a nejsnazší cestou. Během chvilky můžeme vysvětlit důležité informace, předat pokyny nebo namotivovat členy k účasti na akci. Nikdy by neměla chybět - měla by být základem veškeré komunikace. Pokud jí doplníme tím, že si informace členové zapíšou, můžeme eliminovat snadno její nevýhody. 
  • lístečky - nechat děti zapsat si podrobnosti do vlastních zápisníků, bloků, případně i telefonů. (Ne všechny děti ale umí psát a ne vždy je na to čas). Snazší metodou je tak napsat, nakopírovat nebo vytisknout vlastní lístečky s potřebnými informacemi a ty pak předat přímo nebo přes děti rodičům. 
  • nástěnka nebo vývěsní skříňka na klubovně, či v klubovně na chodbě. Rodiče mohou přečíst při čekání na děti.
  • telefonická komunikace - Má podobné výhody jako osobní komunikace. Nevýhoda se projeví v případě, kdy potřebuje informovat větší počet členů.
  • e-mail, whatsupové skupiny apod. - je dobré vést si seznam kontaktů na rodiče každého člena oddílů. Základem je jedno telefonní číslo a jedna e-mailová adresa (doporučujeme v TaborISu). Díky číslu můžeš rozesílat hromadné SMS, které se hodí na krátké, věcné sdělení. E-maily se zase hodí na delší, oficiálnější zprávy. Ani u jednoho nemáš jistotu přečtení, ale můžeš například vhodným způsobem požádat rodiče, aby ti příjem zprávy potvrdili. 
  • FB stránky, webové stránky -  Ne všechny informace je vhodné na ně dávat.

 

Kdo bude za oddíl komunikovat

Kdo bude za oddíl komunikovat záleží na zvoleném způsobu informování, ale i na velikosti oddílu. Důležité je, aby rodiče jednoznačně věděli, kdo a jak jim bude informace poskytovat a na koho se mají s jakými dotazy obracet.

Není snad horší situace než ta, kdy s rodiči komunikují “tak nějak” všichni členové vedení, ale zároveň za tuto komunikaci nikdo nezodpovídá. Některé informace tak dostane rodič několikrát (ideálně v několika variantách) a některé vůbec.

Interní sdělení vs. veřejná informace

Pečlivě zvažujte, co z interních sdělení do veřejné komunikace typu nástěnka, FB, klubový web, Instagram zařadíte.

Důslednost a vyhodnocení úspěšnosti komunikace

Komunikační strategie nebude fungovat sama o sobě. Je potřeba vytrvalost a důslednost. Pokud nastavený systém nebude hned fungovat, nerezignujte a neměňte ho hned. Dejte tomu čas.

To, že není vhodné měnit způsob komunikace po prvním měsíci jeho fungování, je zřejmé. Neznamená to však, že bychom neměli naši strategii průběžně vyhodnocovat a přizpůsobovat okolnostem.