Letní tábory - administrativa

LEGISLATIVA:

  • Rady a porady v poradně ČRDM 
  • Informace o pojištění zde
  • Přehled legislativy pro pořádání LDT
  • Nové napojení registru HZS ČR na hygienický registr umožňuje rychlé řešení mimořádných situací souvisejících s možným ohrožením zdraví účastníků akcí.
  • V současné době byla pro provozovatele akcí zahájena možnost elektronického ohlašování akcí u místně příslušné KHS prostřednictvím veřejného webového přístupu – odkaz tady
  • I v tomto roce v rámci kontrol KHS bude řešena i edukace personálu táborů v problematice dodržování zásad správné výživy při stravování dětí (posuzováním pestrosti jídelníčků se zvláštním zřetelem na problematiku snižování obsahu soli v potravinách poskytovaných dětem v rámci letní dětské rekreace). 
    Doporučení k zásadám správné výživy a jak mít sůl pod kontrolou.

HLÁŠENKA:

  • Hlášenky táborů se podávají skrz elektronický systém TaborIS, výhodou je rychlost podání a pohodlnost pro všechny.
  • Formulář hlášenky bývá zpřístupněn od 1.5. po ujasnění výše dotace a pravidel na daný rok. Všechny OJ jsou o tom informovány mailem adresovaným jejich statutárním zástupcům zapsaným v TaborIS.
  • Elektronickou hlášenku musí poslat v TaborIS pouze statutární orgán.
  • Termín vyplnění v TaborISu pro OJ je do 20.5. Termín kontroly a potvrzení hlášenek Adminem oblasti je 31.5. Pro zjednodušení práce pro administrátory oblastí neodkládejme vyplňování na poslední chvíli, ať je příslušné zodpovědné osoby před potvrzením stihnou řádně zkontrolovat.

VYÚČTOVÁNÍ:

  • Pokyny k vyúčtování akcí ČTU jsou aktualizovány tradičně na březnovém zasedání Nejvyšší rady, případně upravovány dle pokynů MŠMT. Jejich platné znění naleznete v TaborIS v sekci Dokumenty.
  • Na základě rozhodnutí NR bude od roku 2024 vyplácet dotaci na LT přímo ÚSTŘEDÍ pobočnému spolku. Do formuláře hlášenky byl nově doplněn požadavek na zálohu na dotaci LT. Dotace bude poskytnuta maximálně ve výši 60% vyplývající z počtu dotovaných osob v hlášence po odsouhlasení VR.  Záloha bude pořadatelům táborů rozeslána do konce června 2024, její výše bude zaokrouhlena na celé 1000 Kč směrem nahoru. 
  • Na základě podaného vyúčtování bude záloha vyúčtována. Vyúčtování táborů se odevzdává Velké radě oblasti ke kontrole a ta je potom zasílá na ústředí.
  • Termín pro doručení vyúčtování letních táborů končících v červenci na VR oblasti je pro OJ do 31.8. 
  • Termín pro doručení vyúčtování letních táborů končících v srpnu na VR oblasti je pro OJ do 20.9.
  • Termín odevzdání VR na ústředí je do 30.9.

KONTROLY NA TÁBORECH:

Letos na kontroly táborů vyrazí náčelnice ČTU Rendy Švestková, revizor ČTU Martin Šinágl, Jiří „Pizíz“ Svoboda a Martin Blodig.

  • nezapomeňte prosím v den zahájení tábora odeslat SMS zprávu na telefon 737 44 22 55 s názvem pořadatele, adresou tábora a s počtem účastníků, na které je čerpána dotace
  • prosíme informujte ústředí o proběhlých kontrolách ze stran hygieny a MŠMT na ustredi@tabornici.cz , tyto údaje použijeme do statistiky vypracovávané pro MŠMT
  • každým rokem informujeme, které osoby jsou pověřeny jezdit na kontroly, mailem pořadatelům táborů uvedených v hlášenkách. Kontrolující osoby schvaluje tradičně červnová NR.
  • každá osoba má pověření NR a občanský průkaz.

Účel kontrol:

NENÍ: prudit už tak dost zaměstnané pořadatele táborů, zdržovat od činnosti s dětmi

JE: interní - ověření efektivního hospodaření s dotačními prostředky; sdílení zkušeností, poznání potřeb pořadatelů táborů na místě

externí - dokládáme MŠMT jako poskytovateli dotace, že máme nastaven fungující kontrolní systém. Proto také společně vyplníme oficiální protokol, abychom mohli kontrolní činnost dokumentovat.

TIPY PRO VEDENÍ TÁBORŮ

Co je třeba zajistit:

  • povolení k táboření od majitele pozemku
  • povolení orgánu správy ochrany přírody 
  • povolení ke vjezdu na lesní pozemky od vlastníka lesa
  • schválení tábora pořadatelem, pokud jím není přímo váš klub
  • ohlášení příslušnému obecnímu úřadu
  • ohlášení orgánu státní správy lesů
  • ohlášení krajské hygienické stanici (v případě tábora s 30ti a více účastníky do 15 let)

Lze doporučit

  • péči praktického lékaře (S novelou zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví již neplatí povinnost mít během tábora domluveného lékaře v blízkosti tábořiště)

Co potřebujete od účastníků tábora?

Zotavovací akce

Jiná podobná akce (do 30ti dětí do 15ti let či kratší než 5 dnů)

Co potřebuje vedení tábora 

  • Hlavní vedoucí tábora – certifikát HVT
  • Zástupce HVT – plnoletý, Velká packa
  • celý tým vedení včetně instruktorů - vyškolení bezpečnosti práce s dětmi
  • zdravotník akce – plnoletý, příslušné vzdělání nebo kvalifikace „zdravotník zotavovacích akcí“
  • hospodář – nemusí být plnoletý, zkušenosti s vedením pokladny akce
  • všichni ve vedení tábora - posudek o zdravotní způsobilosti pro práci s dětmi,
  • ZMĚNA od r. 2023: potravinářský průkaz u osob připravujících stravu není již potřeba

Při plánování tábora je také třeba zajistit:

  • přiměřené hygienické podmínky
  • bezpečnost dětí při táborových aktivitách (zejména při koupání, bojovkách a nočních hrách, lanových aktivitách, jízdě na lodích, střeleckých aktivitách aj.)
  • povinnou kvalifikaci dozoru při speciálních aktivitách (jízda na lodích, horolezení aj.)

Úrazové pojištění

Všichni účastníci tábora jsou úrazově pojištěni.

Uvolnění na tábor od zaměstnavatele

Kdo pracuje soustavně s dětmi (min. 1 rok před konáním tábora) má nárok podle Zákoníku práce o uvolnění až na 3 týdny na tábor. Přičemž zaměstnanci přísluší náhrada mzdy ve výši průměrného výdělku 1 týden. Detailnější informace najdete na Čerpání volna na letní tábory.

Žádost o uvolnění naleznete v dokumentech níže.

Přílohy